• contrast
  • lettergrootte
    Om de pagina makkelijker te lezen kunt u de pagina vergroten, door in Windows Control met + toets in te drukken (op macOS is het Command met + toets).

Waar kunnen wij jou mee helpen?

De onmisbare vrijwilligers van de Beatrixstraat

Marjan van Aken is leerling persoonlijk begeleider op de Beatrixstraat in Kerkdriel. Naast haar dagelijkse werkzaamheden, voegde zij zich binnen het team toe aan het groepje collega’s die samen verantwoordelijk zijn voor het contact met en tussen de vrijwilligers die zij op de groep hebben. “Ik heb bewust voor dit groepje gekozen, omdat ik het een uitdaging vind om bezig te zijn met het contact met vrijwilligers. Inmiddels ben ik hier ruim een jaar mee bezig,” vertelt Marjan. 

 

Vrijwilligers: een belangrijke schakel in de zorg

De zorgsector was nieuw voor Marjan, dus in het begin observeerde ze hoe alles in zijn werk ging. Al snel werd duidelijk dat vrijwilligers een belangrijke rol spelen binnen de groep. “Het contact met vrijwilligers warm houden is essentieel. Daarom denken wij goed na over wat wij voor hen kunnen betekenen en wat we kunnen doen om onze waardering uit te spreken. Zo geven wij bijvoorbeeld twee keer per jaar een cadeautje aan de vrijwilligers als bedankje en blijven we het gesprek aangaan over de wensen en behoeften.”

 

Een succesvolle vrijwilligersmiddag

Afgelopen november vond de eerste vrijwilligersmiddag plaats die Marjan organiseerde. “Vooraf bakte ik samen met de cliënten een taart en deze hebben we in de middag samen met de vrijwilligers gegeten. Ook dronken we gezellig koffie en gekletst. Natuurlijk vertelden we meermaals hoe blij we zijn met wat ze voor ons en de cliënten doen.” De positieve reacties op de vrijwilligersmiddag zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat dit een jaarlijks terugkerend evenement wordt. Ze voelden zich gezien en gehoord, en dat is precies wat ze op de Beatrixstraat willen bereiken. “Als leuke toevoeging maakte ik de uitnodiging zelf met foto’s van de cliënten erop, dat werd heel enthousiast ontvangen.”

 

Vrijwilligers blijven binden en enthousiasmeren

Uit de jaarlijkse enquête blijkt dat vrijwilligers het contact met de cliënten heel waardevol vinden. “Ze vinden het fijn om betrokken te blijven bij de mensen en bij de zorgsector. Soms zijn vrijwilligers oud-collega’s die op deze manier in contact blijven.”

 

“Samen met de cliënten gaan de vrijwilligers er gezellig op uit, bijvoorbeeld naar het verzorgingshuis wat naast ons zit, waar ze dan gaan knuffelen met dieren of genieten van een muziekmiddag. We kijken vanuit hun perspectief naar wat ze willen en nodig hebben. Het is belangrijk om de vrijwilligers lang te behouden. Tegelijkertijd zijn we nog steeds op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Dit geven we samen met Vrijwilligerswerk van Cello vorm.

 

Blijven leren en verbeteren

Marjan benadrukt hoe belangrijk communicatie met de vrijwilligers is. “De jaarlijkse enquête die wij versturen geeft ons veel inzichten. Zijn ze echt tevreden? Wat gaat er goed en wat kan beter? We willen blijven vragen en verbeteren. Ook zoeken we naar nieuwe ideeën en activiteiten die vrijwilligers kunnen inbrengen. Soms is een frisse blik van buitenaf precies wat we nodig hebben.”

 

Dankzij de inzet van vrijwilligers en de betrokkenheid van Marjan en haar collega’s kan er steeds beter ingespeeld worden op de wensen van zowel de cliënten als de vrijwilligers. “Ik ben blij dat ik onderdeel ben van dit proces en kijk er naar uit wat we nog meer kunnen bereiken.”


Meer van dit soort verhalen lezen? Kijk eens bij Nieuws op cello-zorg.nl