Luuk (4) is supervrolijk en een echte peuterpuber. Hij maakt snel vrienden en weet precies hoe hij mensen zover kan krijgen dat ze alles voor hem doen. Dan krijgt hij zogenaamd zijn broodtrommel niet open en hup, dan komt iemand hem helpen. Luuk is geboren met een hersenbloeding en daardoor motorisch beperkt. Hij zit in een rolstoel en krijgt veel fysio- en ergotherapie. Cognitief is Luuk 100% en daarom gaat hij naar het speciaal én het regulier onderwijs. Zo krijgt hij meer uitdaging. Drie dagen per week gaat hij naar Mytylschool Gabriël in Den Bosch. En twee dagen zit hij op basisschool De Masten in Maliskamp. Bij zijn tweelingzusje in de klas.”
“Medewerkers Barbara en Marijke van Cello’s Zorg in de Klas zijn elk één dag op school aanwezig om de zorg voor Luuk op zich te nemen. Verschonen, uit zijn rolstoel tillen, maar ook zorgen dat Luuk zelfstandig dingen doet. Hij wordt op handen gedragen en de meiden in zijn klas willen hem bij alles helpen. We moeten opletten dat hij niet alleen een puzzel uitkiest, maar die ook zélf maakt. In plaats van toekijken hoe anderen die voor hem oplossen.”
“Luuk zegt nooit dat hij het vervelend vindt dat hij niet hetzelfde kan als zijn klasgenoten. Voor ons is het soms moeilijk om de vergelijking tussen zijn zusje en hem te maken, maar zelf gaat hij er goed mee om. Hij kan niet meerennen met zijn vriendjes, maar hij moedigt ze wel aan. Dat vindt hij ook fijn. Dat leren we van Luuk: de situatie accepteren zoals die is en er het allerbeste van maken.”